မေပါက္ကြဲေသးတဲ့ မိုင္းဗံုးမ်ား + စစ္ေတာင္းႏွစ္လီ 🖋 ေမာင္သာခ်ဳိ
မေပါက္ကြဲေသးတဲ့ မိုင္းဗံုးမ်ား
***********************
ေမာင္သာခ်ဳိ
7Day News
Vol. 12, No. 42
Dec. 25, 2013
(တစ္)
တစ္ခါက အေမွာင္ထုအင္ႏွင့္အားႏွင့္ ႀကီးစိုး၍ေနဆဲ မနက္ေစာေစာႀကီးထဲမွာ ကခ်င္ျပည္နယ္၏အစပ္ ေဟာင္ပါးဆုိေသာ ရြာကေလးကေန ဆယ္ဇင္းတုိ႔၊ တာမခန္တုိ႔၊ ဖားကန္႔တုိ႔ကိုျဖတ္ကာ ျမစ္ႀကီးနားသို႔ ျပန္လာခဲ့ဖူးပါသည္။ ေတာင္ဆင္းေတာင္တက္ေတြက မ်ားမွမ်ား၊ ေမွာင္ကလည္းေမွာင္မုိ႔ ေတာင္ေတြးေျမာက္ေတြးႏွင့္ စိတ္အားငယ္ေနစဥ္မွာပင္ ကားေပၚ၌ အတူပါလာသူ ေဒသခံမိတ္ေဆြက ကားေရွ႕မီးေရာင္၏အလင္း၌ ေပၚလာသည့္ ကားလမ္းအခ်ဳိင့္တစ္ေနရာကို လွမ္းျပပါသည္။
“အဲဒါ.. မၾကာေသးခင္က မိုင္းကြဲသြားတဲ့ေနရာေပါ့”
ကၽြန္ေတာ့္ေျခေထာက္ေတြ ယားက်ိက်ိျဖစ္သြားပါသည္။ သူက သူ႔စကားကိုဆက္၍ေနေသာအခါ ေျခေထာက္ေတြ ယားက်ိက်ိျဖစ္လာ႐ံုမွ်သာမက ကိုယ့္ဒူးေခါင္းေအာက္ပိုင္းကို ကိုယ္ျပန္စမ္းၾကည့္မိသည့္အထိကိုပင္လွ်င္ ေက်ာခ်မ္း၍သြားပါေလသည္။ တုိင္းရင္းသား သားအဖႏွစ္ေယာက္တုိ႔ မနက္ေစာေစာႀကီး ဆုိင္ကယ္တစ္စီးႏွင့္ ခရီးႏွင္ခဲ့ပါေလသတဲ့။ နာေရးျဖစ္သည့္ ေဆြမ်ဳိးသားခ်င္းမ်ားရွိရာ ရြာကေလးတစ္ရြာဆီသို႔ ခရီးႏွင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသတဲ့။ အေဖႏွင့္သမီး စကားတစ္ခြန္းစ ႏွစ္ခြန္းစေျပာ၍ လာခဲ့စဥ္မွာပင္ ကားလမ္းတစ္ေနရာ၌ ျမႇဳပ္ထားသည့္မုိင္းကို ဆုိင္ကယ္ကနင္းကာ ၀ုန္း၀ုန္းဒိုင္းဒိုင္း ေပါက္ကြဲကုန္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။
“သမီးေလးကေတာ့ ပြဲခ်င္းၿပီးေပါ့.. အေဖက ေျခေထာက္ႏွစ္ေခ်ာင္းလံုး ဒူးဆစ္ကေနျပတ္ထြက္ကုန္တာ.. ကားေမာင္းစားတာေလ.. အခု.. ကားမေမာင္းႏိုင္ေတာ့ဘူး.. ရပ္ရြာက ေစာင့္ေရွာက္ထားရတယ္”
တုိင္းရင္းသားအခ်င္းခ်င္း စစ္ခင္းၾကရသည့္ ပဋိပကၡျဖစ္စဥ္ႀကီးထဲတြင္ သူတုိ႔ႏွင့္ဘာမွမဆုိင္သည့္ အေဖႏွင့္သမီးတုိ႔က အသက္ႏွင့္ဘ၀ကို ေပးလိုက္ၾကရျခင္းျဖစ္ပါသည္။
(ႏွစ္)
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ မုိင္းက အမ်ဳိးမ်ဳိးအေထြေထြကိုပဲ ကြဲပါသည္။ ရထားလမ္းေတြေပၚမွာ မိုင္းမ်ားကြဲခဲ့ပါ၏။ ကားလမ္းေတြေပၚမွာ မိုင္းမ်ားကြဲခဲ့ပါ၏။ ေတာစပ္၊ ေတာင္စပ္၊ လယ္ကြင္းစပ္ေတြမွာလည္း မိုင္းမ်ားကြဲခဲ့ပါ၏။ တည္းခိုခန္းထဲ၊ အိမ္သာထဲ ေစ်းဆုိင္ကနားထဲမွာလည္း မိုင္းမ်ားကြဲခဲ့ပါ၏။ အျပစ္မဲ့သူတုိ႔၏ ေျခေထာက္အျပတ္မ်ား၊ လက္ေခ်ာင္းငုတ္တိုမ်ား၊ အသက္လိပ္ျပာမ်ား အေရအတြက္မနည္းလွေတာ့။
ျမန္မာႏိုင္ငံဆုိင္ရာ ေျမျမႇဳပ္မိုင္း ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ သုေတသီတစ္ဦး၏အမည္ကို ကၽြန္ေတာ္မွတ္ထားဖူးပါသည္။ မစၥတာမိုဆာပူအန္စူ၀မ္းတဲ့။ သူက ကမၻာေပၚတြင္ ေျမျမႇဳပ္မိုင္းေၾကာင့္ အႏၲရာယ္အျဖစ္ဆံုး ႏုိင္ငံငါးႏုိင္ငံကို သုေတသနျပဳထားၿပီးျဖစ္ပါသည္။ ထံုးစံအတုိင္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံကေလး ပါရရွာျပန္တာေပါ့။
နံပါတ္တစ္က အာဖဂန္နစၥတန္တဲ့။ နံပါတ္ႏွစ္က ကိုလံဘီယာတဲ့။ နံပါတ္သံုးက ျမန္မာတဲ့။ နံပါတ္ေလးက ပါကစၥတန္တဲ့။ နံပါတ္ငါးက ကေမၻာဒီးယားတဲ့။ အခ်ိန္မေရြး ေမြးရာပါေျခေထာက္ေတြ၊ လက္ေတြ ျပတ္ထြက္သြားႏိုင္သည့္ ႏုိင္ငံမ်ား။ ေဒသတြင္းပဋိပကၡေတြ၊ စစ္ပြဲေတြ၊ မတူညီသည့္ အယူအဆေတြအတြက္ တစ္ေယာက္ကိုတစ္ေယာက္ ေထာင္ထားခဲ့သည့္ မိုင္းဗံုးမ်ား။ လက္ေတြ႕နင္းမိကိုင္မိၾကသည္က ဘာမွမဆုိင္သည့္ အျပစ္မဲ့ျပည္သူမ်ား။
(သံုး)
ဟိုတုန္းက မိုင္းခပ္စိပ္စိပ္ကြဲခဲ့ရာေဒသမ်ားႏွင့္ ကၽြန္ေတာ္ရင္းႏွီးပါသည္။ ပဲခူးတုိင္းထဲက ေညာင္ေလးပင္၊ ကၫြတ္ကြင္း၊ ပဲႏြယ္ကုန္း၊ ျဖဴး စသည္စသည္။
စစ္ေတာင္းျမစ္ကမ္းပါးက ေဒသေတြကိုလည္း ကၽြန္ေတာ္ ရင္းႏွီးပါ၏။ မေဒါက္၊ ေရႊက်င္၊ ေက်ာက္ႀကီး။ ရြာကေလးေတြကလည္း အမ်ားႀကီး။ ပဒဲေကာတဲ့၊ မဘီးေလးတဲ့၊ မဘီးႀကီးတဲ့၊ စြယ္တိန္တဲ့၊ ေဘာကထာတဲ့၊ ေကာ္သာေစးတဲ့၊ ပန္းအင္းတဲ့၊ ဖိုးပိန္တဲ့၊ ႐ႈခင္းသာတဲ့၊ ကုန္းျမင့္သာတဲ့၊ ေဆြမဟာၿမိဳင္တဲ့။ ကရင္တုိင္းရင္းသားအမ်ားစု ခိုမွီးေနထုိင္ၾကရာ ရြာကေလးေတြ။
ကၽြန္ေတာ္ ထိုေဒသမ်ားသို႔ေရာက္ရွိခဲ့စဥ္က ကိုယ္ေတြ႕ႀကံဳခဲ့ရာ အျဖစ္ကေလးတစ္ခုကို အေျခခံ၍ ၀တၳဳတိုကေလးတစ္ပုဒ္ကိုပင္ ေရးခဲ့ဖူးပါေသးသည္။
ေက်ာင္းဆရာကေလးတစ္ေယာက္ ကရင္ရြာကေလးတရြာရွိရာသို႔ တာ၀န္ျဖင့္ ေရာက္လာသည္။
မူလတန္းျပဆရာ အသစ္ကေလး။ အတန္းထဲသုိ႔၀င္၀င္ခ်င္း ဘာစာမွမသင္ေသးဘဲ မိတ္ဆက္သည့္အေနႏွင့္ ဂဏန္းသခ်ာၤအေၾကာင္း ဗဟုသုတေတြေလွ်ာက္ေျပာေနရာက အေျမႇာက္အလီဘက္သို႔ စိတ္ကူးေရာက္သြားကာ ကေလးတုိ႔ကို အေျခခံအလီကေလးေတြေမးသည္။ ကေလးတစ္ေယာက္ကို မတ္တတ္ရပ္ခုိင္းၿပီး ႏွစ္အလီေမးေတာ့ ကေလးေျဖဆိုဖို႔ လြယ္ကူစိမ့္ေသာငွာ ဆရာကေလးက လမ္းေၾကာင္းေပးသည္။ ဆရာက ကေလးကို လူတစ္ေယာက္မွာ ေျခေထာက္ဘယ္ႏွေခ်ာင္းရွိသလဲဟု ေမးပါေလသတဲ့။ ကေလးက မ်က္လံုးကေလး ေပကလတ္ေပကလတ္ႏွင့္ ႏွစ္ေခ်ာင္းဟုေျဖပါေလသတဲ့။ ဆရာက ဟုတ္ၿပီဟုဆိုကာ သားတို႔အိမ္မွာ လူဘယ္ႏွေယာက္ရွိသလဲကြာဟု ထပ္ဆင့္၍ေမးျပန္ရာ ကေလး၏အေျဖက ငါးေယာက္။ သည္မွာတြင္ ဆရာကအားတက္သြားၿပီး အဲဒါ ႏွစ္ငါးလီေပါ့ကြ သားရ.. ကဲ မင္းတို႔အိမ္မွာ စုစုေပါင္း ေျခေထာက္ဘယ္ႏွေခ်ာင္းရွိသလဲဟု ဆက္ၿပီးေမးခ်လုိက္ပါေတာ့သည္။ ကေလးေတြေတြႀကီးျဖစ္သြားကာ ေျဖခ်လိုက္သည္က ရွစ္ေခ်ာင္းတဲ့။ လူငါးေယာက္ ေျခေထာက္ရွစ္ေခ်ာင္း။ အေဖ့မွာကလည္း ေျခေထာက္တစ္ေခ်ာင္းမရွိ။ အစ္ကို႔မွာကလည္း ေျခေထာက္တစ္ေခ်ာင္းမရွိ။ သည္ေတာ့ ႏွစ္ငါးလီရွစ္။ စစ္ေတာင္းျမစ္ကမ္းေဘးက ကေလးတစ္ေယာက္၏ သခ်ာၤ။ ဒါကို ကၽြန္ေတာ္က ၀တၳဳတိုလုပ္ၿပီး ေရးခဲ့ဖူးျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ေဒသခံမ်ားႏွင့္ စကားေျပာျဖစ္ေသာအခါ သူတုိ႔က သည္ဘက္ကရြာတုိင္းမွာ ေျချပတ္၊ လက္ျပတ္ကေတာ့မကင္းဘူး ဆရာရဲ႕ဟု ရင္ဖြင့္ပါသည္။ ဟင္းသီးဟင္းရြက္ရွာၾက၊ ကၽြဲေက်ာင္းၾက၊ ႏြားေက်ာင္းၾက၊ ၀ါးခုတ္ၾက၊ သစ္ခုတ္ၾက၊ တညင္းသီးခူးၾကရာက ေပးဆပ္လိုက္ရသည့္ ေျခေထာက္ကေလးမ်ား၊ လက္ကေလးမ်ား။
မိုင္းေထာင္သည္ကေတာ့ သူ႔ဘက္ကိုယ့္ဘက္ ေထာင္ၾကသည္ပဲျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ပဋိပကၡျဖစ္ေနစဥ္မွာေရာ ျဖစ္ၿပီးသြားသည့္ေနာက္မွာပါ သည္မိုင္းမ်ားကို မည္သူကမွ ျပန္ၿပီးေဖာ္သြားေလ့မရွိပါ။ သည္အတုိင္း ပစ္ထားခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္ပါသည္။ သို႔ျဖင့္ ေဒသခံလူထုေတြက နင္းမိၾကကာ ေျခေထာက္ေတြ၊ လက္ေတြ ျပတ္ထြက္သြားၾက႐ံုသာမက အသက္ကိုပင္ ေပးဆပ္သြားခဲ့ၾကရျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ယခု ကမၻာက ျမန္မာႏုိင္ငံကို မိုင္းအႏၲရာယ္အရွိဆံုး ႏုိင္ငံငါးခုထဲ၌ နံပါတ္သံုးအျဖစ္ စာရင္းတင္ထားၿပီးျဖစ္ပါသည္။ မုိင္းရွင္းလင္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္မ်ား လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ၾကရန္လည္း တိုက္တြန္းႏႈိးေဆာ္လ်က္ရွိပါသည္။
ပန္းခင္းေသာလမ္းေပၚ၌ ကတၱီပါဖိနပ္စီးကာ ေရႊထီးေဆာင္း၍ မေလွ်ာက္လွမ္းရလွ်င္လည္း ေနပါေစ။ ျမက္ခင္းကေလးတုိ႔ ဘယ္ညာတန္းစီကာ ေျမသားနီနီႏွင့္ ေတာလမ္းေတာင္လမ္းက ေလးပဲ ျဖစ္ေစဦးေတာ့ ေျခဗလာႏွင့္ပဲ ေလွ်ာက္ရေလွ်ာက္ရ စိုးရိမ္ေသာကဗ်ာပါဒ တစိုးတစိမွမရွိဘဲ ကၽြန္ေတာ္တို႔တုိင္းရင္းသားေတြ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး ေလွ်ာက္လွမ္းသြားေစခ်င္ပါၿပီ။ ။
ေမာင္သာခ်ိဳ
ဟိန္း ဘေလာ့ဂ္ကေန ကူးယူပါတယ္။ ဘေလာ့ဂါကို ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။ သည္ေဆာင္ပါးက ဆရာ့ရဲ႕ ယာခ႐ိုးမွာ ေရႊခ်ိဳးကူပါေတာ့ စာအုပ္ထဲက ျဖစ္ပါတယ္။
စေလ ငေနာ့
____________________________
ဆရာေမာင္သာခ်ိဳရဲ႕ စစ္ေတာင္းႏွစ္လီ ဝတၳဳတိုကို သည္ေပ့ဂ်္မွာ ႏွစ္ႀကိမ္ တင္ၿပီးပါၿပီ။ မဖတ္လိုက္ရသူေတြအတြက္ ပူးတြဲေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။
စစ္ေတာင္းႏွစ္လီ
**************
ေမာင္သာခ်ဳိ
(တစ္)
အေျမႇာက္အလီကို ဂဏန္းဘယ္ေလာက္ႀကီးႀကီးအထိ အလြတ္ဆိုႏိုင္သလဲ လို႔ ကၽြန္ေတာ္ေမးခဲ့ရင္ ခင္ဗ်ား ဘယ္လိုမ်ား အေျဖေပးလိမ့္မယ္ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္ တကယ္မသိဘူး။ တစ္ခုေတာ့ ရွိတာေပါ့ဗ်ာ။ စကားကို ကတ္သီးကတ္သတ္ေတာ့ မေျပာေၾကးေပါ့။ ဥပမာ တစ္ရာအလီရတယ္ ဘာညာဆိုတာမ်ဳိးေပါ့။ အဲလိုမ်ဳိးသာ ေျပာၾကေၾကးဆိုရင္ျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္ကလည္း ေျပာလို႔ သိပ္တတ္တာေပါ့။ ဟုတ္တယ္ေလ။ တစ္သိန္းတစ္လီ တစ္သိန္း၊ တစ္သိန္းႏွစ္လီ ႏွစ္သိန္း၊ တစ္သိန္းသံုးလီ သံုးသိန္း၊ တစ္သိန္းေလးလီ ေလးသိန္း။ ကဲ ကၽြန္ေတာ္ တစ္သိန္းအလီ ရပါတယ္လို႔ေျပာခဲ့ရင္ ခင္ဗ်ား ဘယ္လိုျငင္းမလဲ။ ဒါေၾကာင့္ စကားကို ကတ္သီးကတ္သတ္ေတာ့ မေျပာေၾကးဗ်ာလို႔ ကၽြန္ေတာ္က ခင္ဗ်ားကို စကားပလႅင္ ခံထားခဲ့ရတာပါ။
ကဲဗ်ာ ... ကၽြန္ေတာ့္ေမးခြန္းကေလးဆီ ျပန္သြားရေအာင္ပါ။ အေျမႇာက္အလီကို ဂဏန္းဘယ္ေလာက္ႀကီးႀကီးအထိ ခင္ဗ်ား ရသလဲဆိုတာပါ။ ေျပာေလ။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ဆယ့္ႏွစ္အလီအထိေလာက္ပဲဗ်။ ဆယ့္သံုးအလီတို႔၊ ဆယ့္ေလးအလီတို႔ကို ေက်ာ္ၿပီးရင္ ဆယ့္ငါးအလီကေလးလည္း နည္းနည္းရေသးတယ္။ ဆယ့္ငါးတစ္လီ ဆယ့္ငါး၊ ဆယ့္ငါးႏွစ္လီ သံုးဆယ္၊ ဆယ့္ငါး သံုးလီ ေလးဆယ့္ငါး၊ ဆယ့္ငါးေလးလီ ေျခာက္ဆယ္၊ ဆယ့္ငါးငါးလီ ခုနစ္ဆယ့္ငါး။ လြယ္တယ္ဗ်။ ဆယ့္သံုးအလီက်ေတာ့ ဘယ္လိုႀကီးမွန္း မသိပါဘူးဗ်ာ။ ဆယ့္သံုးတစ္လီ ဆယ့္သံုး၊ ဆယ့္သံုးႏွစ္လီ ႏွစ္ဆယ့္ေျခာက္၊ ဆယ့္သံုးသံုးလီ သံုးဆယ့္ကိုး။ အဲ ေရွ႕က်ေတာ့ နည္းနည္းခက္သြားၿပီ။ ကၽြန္ေတာ့္အတြက္ ေျပာတာပါ။ ခင္ဗ်ားကေတာ့ ရရင္ရမွာေပါ့။
ကၽြန္ေတာ့္စိတ္ထင္ လူမ်ားစုကေတာ့ ဆယ့္ႏွစ္အလီေလာက္မွာပဲ အေျမႇာက္အလီ ကိစၥမွာ သင္႐ုိးကုန္သြားၾကတယ္ ထင္ပါရဲ႕။
ေၾသာ္ ... ဒါနဲ႔ အေျမႇာက္အလီအေၾကာင္းေတြ ေျပာရင္းကေန ႏွစ္အလီသင္တဲ့အေၾကာင္းကေလး သြားၿပီးသတိရမိလိုက္တာ။ ဖိုးခြား ... တဲ့။ ကရင္ ကေလးေလး။ ဆံပင္နီေၾကာင္ေၾကာင္ကေလးနဲ႔။ အသားကလည္း နီစပ္စပ္ရယ္။ ဟုတ္ပါတယ္ေလ။ စစ္ေတာင္းျမစ္ပတ္ဝန္းက်င္က ရြာကေလးေတြဆီမွာကၽြန္ေတာ္ တာဝန္က်ခဲ့တုန္းကေပါ့။ အင္း ... ခု ႏွစ္ေထာင့္ဆယ့္သံုးခုႏွစ္ကေန ျပန္တြက္ေတာ့ ဆယ္ႏွစ္နီးပါးေတာင္ရွိေရာ့မယ္။
(ႏွစ္)
ေရႊက်င္တို႔၊ ေက်ာက္ႀကီးတို႔ဆိုတဲ့ ပဲခူးတိုင္းအစပ္က ၿမိဳ႕ကေလးေတြ ရွိရာဆီကို ခင္ဗ်ား ေရာက္ဖူးမလား မသိဘူး။ စစ္ေတာင္း ျမစ္ႀကီးနဲ႔မလွမ္းမကမ္းက ၿမိဳ႕ကေလးေတြေလ။ ဘာမွေတာ့ သိပ္ၿပီးေဝးလွတာ မဟုတ္ဘူးဗ်။ ေညာင္ေလးပင္ကေနသြားရလွ တစ္နာရီခြဲ ႏွစ္နာရီေပါ့။ ကားေကာင္းရင္ ေကာင္းသေလာက္ ေတာ္ေတာ္ေလး ခရီးတြင္ပါတယ္။
ေညာင္ေလးပင္ဆိုလို႔ ေျပာရဦးမယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္းသံုးေလးဆယ္ေပါ့။ ရန္ကုန္-မႏၱေလး ရထားလမ္းႀကီးတစ္ေလွ်ာက္ ဗံုးကြဲၿပီဆိုရင္ မေမးနဲ႔ေတာ့။ အဲဒါ ေညာင္ေလးပင္ပဲ။ အဲဒါ ကၫႊတ္ကြင္းပဲ။ အဲဒါ ပဲႏြယ္ကုန္းပဲ။ ၿပီးရင္ ျဖဴးလည္းပါေသးသေပါ့။ ဒါေတြက ကရင္ျပည္နယ္နဲ႔ ကပ္ေနတာကိုး။ ရန္ကုန္-မႏၱေလး ရထားလမ္းမႀကီးကေန အေရွ႕ဘက္ကို ႏွင္လိုက္ရင္ ေျမာက္ကေန ေတာင္ကိုစီးေနတဲ့ စစ္ေတာင္းျမစ္ႀကီးကို ေတြ႔ပါလိမ့္မယ္။ အဲသည္ ျမစ္ႀကီးရဲ႕ အေရွ႕ဘက္ကပ္ေနတဲ့ ေတာေတြေတာင္ေတြနဲ႔ အရပ္ဟာ ကရင္ျပည္နယ္ပဲေပါ့။ ေၾသာ္ ... မေက်နပ္မႈေတြ၊ လက္စားေခ်မႈေတြ၊ ကလဲ့စားေခ်ပြဲေတြ။ ကြဲလိုက္တဲ့ဗံုး။ ေတာ္ၾကာေန ေၾကးမံုထဲပါလာလိုက္၊ ေတာ္ၾကာေန ျမန္မာ့အလင္းထဲပါလာလိုက္နဲ႔။ ေျချပတ္ လက္ျပတ္ေတြ။ ထားပါေတာ့ဗ်ာ။ ကိုယ့္စကားပဲ ကိုယ္ျပန္ဆက္ၾကရေအာင္။
ပဲခူးတိုင္းအစပ္က ေရႊက်င္တို႔၊ ေက်ာက္ႀကီးတို႔ဆိုတဲ့ၿမိဳ႕ကေလးေတြဆီကို ခင္ဗ်ား ေရာက္ဖူးသလားလို႔ ကၽြန္ေတာ္ေမးခဲ့တာပါ။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ေရႊက်င္ဆိုတဲ့ ၿမိဳ႕ကေလးရယ္၊ ၿပီးေတာ့ စစ္ေတာင္ျမစ္ထဲကို စီးဝင္တဲ့ ေရႊက်င္ေခ်ာင္းရယ္၊ ပဒဲေကာတို႔၊ မဘီးေလးတို႔၊ မဘီးႀကီးတို႔၊ စြယ္တိန္တုိ႔၊ ေဘာကထာတို႔၊ ေဆြမဟာၿမိဳင္တို႔၊ ႐ႈခင္းသာတို႔၊ ကုန္းျမင့္သာတို႔၊ ေကာ္သာေစးတို႔၊ ပန္းအင္းတို႔၊ ဖိုးပိန္တို႔ စတဲ့ရြာကေလးေတြ ရြာကေလးေတြ။ ကရင္၊ ျမန္မာ ေရာေႏွာေနထုိင္တဲ့ အဲသည့္ ရြာကေလးေတြကို ဘယ္ေတာ့မွမေမ့ႏိုင္ဘူး။ ပစ္သံ ခတ္သံေတြ တဝုန္းဝုန္း တဒိုင္းဒိုင္းနဲ႔ ထြက္ေပၚလာတဲ့အခါတိုင္း ကေလးေတြက “ေ၀း” ” ဆိုတဲ့အသံနဲ႔ ၿပိဳင္တူေအာ္ဟစ္ကာ ေပ်ာ္မဆံုးျဖစ္သြားတတ္တဲ့ ရြာကေလးေတြေလ။ ေက်ာင္းပိတ္ေတာ့မွာမို႔ တဲ့။
ေၾသာ္ ... ေန႔ တထိတ္ထိတ္ ည တထိတ္ထိတ္ ရြာကေလးေတြရွိရာဆီမွာ ကၽြန္ေတာ္ ေက်ာင္းဆရာဘဝနဲ႔ က်င္လည္ခဲ့ရတာ ေလးငါးႏွစ္ေလာက္ေတာ့ ရွိမယ္ထင္ပါရဲ႕။
(သံုး)
အဲသည့္ ေန႔တထိတ္ထိတ္ ညတထိတ္ ထိတ္ ရြာလို႔ဆိုတဲ့ရြာကေလးေတြထဲက ရြာကေလးတစ္ရြာမွာ ကၽြန္ေတာ္ ေက်ာင္းဆရာအျဖစ္နဲ႔ အတန္းထဲကို ပထမဦးဆံုးဝင္သြားခဲ့ရတဲ့ ေန႔တစ္ေန႔ေပါ့။ မိုးကလည္း ေစြလိုက္တာ။ တစ္ေန႔လံုး တစ္ညလံုးကို ေစြေနေတာ့တာ။ အေနာက္ဘက္မွာ စစ္ေတာင္းျမစ္ႀကီးက ညိဳညစ္ညစ္နဲ႔ သြင္သြင္စီးလို႔။ အေရွ႕ဘက္မွာ ကရင္ေတာင္တန္းႀကီးေတြ။ ေမွာင္မႈိင္းၿပီး ဆိုင္းညိဳ႕ေနတာပဲေနာ္။
ကၽြန္ေတာ္ေရာက္ေနတဲ့ ရြာကေလးက တစ္ရြာတည္းမဟုတ္ဘူးဗ်။ ရြာ သံုး ေလးရြာ လာကပ္ထားတာ။ သည္အရပ္မွာက လံုျခံဳေရးအရ၊ စစ္ေရးအရ တခ်ဳိ႕ရြာကေလးေတြကို ဖ်က္ၿပီး ရြာတစ္ရြာရြာဆီမွာ သြားၿပီးေပါင္းေပးထားတာကို ရြာကပ္တယ္ဆိုလား။ ထားေတာ့။
အဲသည္ေန႔က ကၽြန္ေတာ္ ဝင္သြားမိတဲ့အတန္းက တစ္တန္းဗ်။ ကိုယ္ကလည္း ေက်ာင္းကိုေရာက္ကာစ ကေလးေတြနဲ႔လည္း ရင္းႏီွးမႈရခ်င္လွတာနဲ႔ စာကို သိပ္ၿပီး နင္လား ငါလား သင္မေနေတာ့ဘဲ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္လည္း မိတ္ဆက္၊ ကေလးေတြကိုလည္း တစ္ေယာက္ခ်င္းစီ နာမည္ေမးေပါ့။ အမ်ားစုက ကရင္ကေလးငယ္ကေလးေတြပါပဲ။ မိဘေတြကေတာ့ စိုက္ၾက ပ်ဳိးၾက ထြန္ၾက ယက္ၾကေပါ့။
နည္းနည္းကေလး ရင္းႏီွးသြားေတာ့ ကၽြန္ေတာ္က သားတို႔သမီးတို႔ ႏွစ္အလီ ရသလားလို႔ ေမးလိုက္မိပါရဲ႕။ ဟုတ္တယ္ေလ။ တစ္တန္းဆိုေတာ့ ႏွစ္အလီေလာက္ကစၿပီး ေမးမွ သင့္ေတာ္မွာေပါ့။ ကေလးသဘာဝ ရတယ္၊ မရဘူး တစ္ေယာက္တစ္ေပါက္ပါပဲ။ စကားကေလးေတြဝဲတဲဝဲတဲနဲ႔ ကၽြက္ကၽြက္ညံလို႔။ အရင္ ဆရာမက သင္ထားၿပီးၿပီ ဆိုတာလည္းပါရဲ႕။
ဒါနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္က အတန္းကို ၿငိမ္သြားေအာင္လို႔ ထိန္းလိုက္ရင္း ...
ကဲ ... ႏွစ္အလီကို တစ္ေယာက္စီ ေမးမယ္။ ေမးတဲ့လူကပဲ ေျဖမယ္။ အလီကိုလည္း အစအဆံုး အစဥ္အတိုင္း မေမးဘူး၊ ျဖတ္ျဖတ္ၿပီးေမးမယ္လည္းဆိုလုိက္ေရာ တစ္တန္းလံုး တိတ္က်သြားေတာ့တာပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ငယ္ငယ္တုန္းကလည္း ဒီအတိုင္းပဲဗ်။ အလီကို ျဖတ္ေမးမွာ သိပ္ေၾကာက္တာ။ ေလးအလီက ရၿပီးသား။ ဆရာမက ေလးခုနစ္လီလို႔လည္း ျဖတ္ေမးေရာ အိုးနင္းခြက္နင္းေတြ ျဖစ္ကုန္ပါေလေရာ။
ေလးခုနစ္လီအထိေရာက္ေအာင္ စိတ္ထဲကေန မနည္းက်ိတ္ဆိုရတာ။ အဲသည္ေန႔က ကၽြန္ေတာ္ စေမးမိတဲ့ ကေလးေလးက ဖိုးခြားတဲ့ဗ်။ သားနာမည္လို႔ ေမးေတာ့ သူက ဖိုးခြားလို႔ ေျပာတာကိုး။ ကၽြန္ေတာ္က ႏွစ္ငါးလီလို႔ေမးလိုက္တာ။ မ်က္လံုးေလး ကလယ္ကလယ္နဲ႔။ ကေလး ဘာသာဘာဝကိုး။
အဲသည္မွာ ကၽြန္ေတာ္က ကဲတာဗ်။ သူ႔ဘာသာသူ သိေတာ့မယ့္ အေျဖကို ကိုယ္က လူတတ္ႀကီးလုပ္ၿပီး လမ္းေၾကာင္းေပးမိရာက ငါးပါးေမွာက္ခဲ့ရတာပါပဲေလ။ “ကဲ ... သား ...လူတစ္ေယာက္မွာ ေျခေထာက္ ဘယ္ႏွေခ်ာင္းရွိလဲ” “ႏွစ္ေခ်ာင္း” ကေလးက လက္ပိုက္ထားရာကေန လက္ကေလးႏွစ္ေခ်ာင္း ေထာင္ျပရွာပါတယ္။ ႏြမ္းေရာ္လို႔။ တြန္႔ေၾကလို႔။ ႏွာေခါင္း ေလး တ႐ႈံ႕႐ႈံ႕နဲ႔။
“ဟုတ္ၿပီ ... ကဲကြာ ... လူ ငါးေယာက္ဆိုရင္ေျခေထာက္ ဘယ္ႏွေခ်ာင္းရွိမလဲ ... လြယ္လြယ္ေလး”
ဟုတ္ပါတယ္။ အေျဖက လြယ္လြယ္ေလးပါ။ ဒါေပမဲ့ ဘယ္ေတာ့မွ မလြယ္ေအာင္ ျဖစ္သြားခဲ့ရတဲ့ ကေလးရဲ႕အေျဖက တစ္ခြန္းတည္းပါ။
“သားတို႔အိမ္မွာ ရွစ္ေခ်ာင္း” တဲ့ ။
ဟာ ဟုတ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ ဟာခနဲ ျဖစ္သြားမိပါတယ္။ တစ္ခုခုေတာ့ တိုက္ဆိုင္သြားခဲ့ၿပီဆိုတာကို ကၽြန္ေတာ္လည္း ဘြဲ႔ရၿပီး တဲ့ ေက်ာင္းဆရာတစ္ေယာက္။ သိတာေပါ့။
“ဟုတ္တယ္ ဆရာ။ သူ႔အေဖမွာ ေျခေထာက္တစ္ေခ်ာင္းတည္း”
“သူတို႔ အစ္ကိုႀကီးမွာလည္း ေျခေထာက္ တစ္ေခ်ာင္းတည္းပဲ ဆရာ”
ေတာ္ပါေတာ့။ ေတာ္ၾကစမ္းပါေတာ့။ တကယ့္ကိုလည္း ကၽြန္ေတာ္က ကေလးေတြကို ေတာ္ၿပီေဟ့လို႔ ေအာ္လုိက္ရင္းက ဘယ္သူ႔ဆီကမွ ခြင့္မေတာင္းဘဲ ျပန္ထိုင္ေနတဲ့ ဖိုးခြားကေလးကိုၾကည့္ကာ မ်က္ႏွာပူလိုက္တာ။ အဲသည္ေန႔က ႏွစ္အလီဆီ ကၽြန္ေတာ္ျပန္မေရာက္ေတာ့ဘဲ ေတာင္ေျပာ ေျမာက္ေျပာနဲ႔ အတန္းထဲက ျပန္ထြက္လာခဲ့မိတာ အမွန္ပါပဲ။
(ေလး)
စိုထိုင္းထုိင္း အေငြ႔အသက္နဲ႔ ႐ံုးခန္းကေလးထဲျပန္ေရာက္ေတာ့ ဆရာမကေလး ႏွစ္ေယာက္၊ သံုးေယာက္က ဟုတ္တယ္ ဆရာတဲ့။ ဖိုးခြား အေဖေရာ အစ္ကိုေရာ မိုင္းထိထားၾကတာတဲ့။ မိုင္းေတြက သူ႔ဘက္ ကိုယ့္ဘက္ ေထာင္ၾကတာဆိုေတာ့ သည္အရပ္မွာက မၾကာခဏ နင္းမိတတ္ၾကတာပါပဲတဲ့။ ဟင္းသီးဟင္းရြက္ရွာရင္း၊ ကၽြဲကေလး၊ ႏြားကေလး ေက်ာင္းရင္း၊ ဝါးကေလး သစ္ကေလးခုတ္ရင္း တဲ့။ တညင္းတက္ခ်ိန္ဆို အဆိုးဆံုးပဲတဲ့။
ေၾသာ္ ... သည္ကရင္ေတာင္တန္း တစ္ေၾကာမွာက တညင္းေတာေတြ တညင္းေတာေတြ။ တညင္းသီးခူးတာကို တညင္းတက္သတဲ့။ တညင္းတက္ရင္းက မိုင္းနင္းမိတဲ့ ဇာတ္လမ္းေတြ။
(ငါး)
ေအးဗ်ာ ... ခင္ဗ်ားဘာသာ ခင္ဗ်ား အေျမႇာက္အလီကို ရခ်င္သေလာက္ရေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ေရႊက်င္နဲ႔ ေက်ာက္ႀကီးၾကား စစ္ေတာင္းျမစ္ကမ္းပါးက ရြာကေလးမ်ားကို မေမ့သလို ႏွစ္ငါးလီေမးခဲ့မိတဲ့ ဖိုးခြားကေလးကိုလည္း မေမ့ႏိုင္ပါဘူး။ အေျဖ တစ္ဆယ္လိုခ်င္လို႔ လူငါးေယာက္ကို ေျခေထာက္ႏွစ္ေခ်ာင္းနဲ႔ ေျမႇာက္ခိုင္းမလို႔ၾကံခဲ့တာ ရွစ္ေခ်ာင္းနဲ႔ တိုက္တိုက္ဆိုင္ဆိုင္ၾကံဳၿပီး ခ်ာလပတ္လည္ခဲ့ရပါေသာ္ေကာ။
ပဒဲေကာ္တို႔၊ မဘီးေလး မဘီးႀကီးတို႔၊ စြယ္တိန္တို႔၊ ေဘာကထာတို႔၊ ေဆြမဟာၿမိဳင္တို႔၊ ေကာ္သာေစးတို႔၊ ႐ႈခင္းသာတို႔၊ ပန္းအင္းတို႔၊ ဖိုးပိန္တို႔၊ ကုန္းျမင့္သာတို႔ ရြာကေလးေတြ ရြာကေလးေတြ။ ႏွစ္ငါးလီကို ရွစ္မလုပ္ၾကနဲ႔ေတာ့ဗ်ာ။ ႏွစ္ႏွစ္လီကို သံုးမလုပ္ၾကနဲ႔ေတာ့ဗ်ာ။ ႏွစ္ေလးလီကို ေျခာက္မလုပ္ၾကနဲ႔ေတာ့ဗ်ာ။
ေၾသာ္ ... ကၽြန္ေတာ္ေတာင္ သည္ရြာကေလးေတြဆီကေန ခြဲခြာခဲ့တာ ဘယ္ႏွႏွစ္ရွိၿပီလဲ မသိေတာ့ဘူး။ ေညာင္ေလးပင္ ေရာက္လိုက္၊ ကၫြတ္ကြင္း ေရာက္လိုက္နဲ႔။ ေက်ာင္းဆရာဆိုေတာ့လည္း ႏွစ္အလီကျဖင့္ သင္ရတုန္း။
ေမာင္သာခ်ဳိ
ရနံ႔သစ္၊ ဧၿပီလ ၂၀၁၃။
Ko Oo + Ma Thandar ဘေလာ့ဂ္ကေန ကူးယူပါတယ္။ ဘေလာ့ဂါကို ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။
သည္ဝတၳဳတိုေလးကို လင္းလြန္းခင္ စာေပတိုက္ထုတ္ 'လင္းလြန္းခင္စိတ္ႀကိဳက္ မဂၢဇင္းဝတၳဳတိုမ်ား (၄)' စာအုပ္မွာလည္း ေဖာ္ျပထားပါတယ္။
သည္ဝတၳဳတိုေလးကို အရုပ္အသံနဲ႔ ၾကည့္႐ႈနားေထာင္ခ်င္ရင္ ဗွီဒီယိုလင့္ခ္။ (Credit to YouTube uploader.)
https://youtu.be/zxrEQ9_CJ9E
Comments
Post a Comment