မုန္႔ဟင္းခါး ကယ္ေပလို႔ 🖋 ေမာင္သာခ်ဳိ

မုန္႔ဟင္းခါး ကယ္ေပလို႔
*******************

ေမာင္သာခ်ိဳ

7Day Daily 
Fri, 2019-06-28 03:43
Issue No. အတြဲ(၁၈)၊ အမွတ္(၁၆)

(တစ္)

Cultural Imperialism တဲ့။  ယဥ္ေက်းမႈနယ္ခ်ဲ႕၀ါဒဟု ဘာသာျပန္ဆိုၾကပါသည္။ ထို Cultural Imperialism ကို စိတ္ ၀င္စားသျဖင့္ လက္ကိုင္ဖုန္းကေလးကို အားကိုးကာ ကြန္ပ်ဴ  တာကြန္ရက္ထဲသုိ႔ ၀င္ၾကည့္ျဖစ္ပါသည္။ 

ဓာတ္ပံုတစ္ပံုက သဲကႏၲာရ ႀကီးတစ္ခုအတြင္းရွိ ပိရမစ္ (Pyramid) ႀကီးမ်ားကို ျပထားပါ သည္။ ထိုပိရမစ္ႀကီးမ်ား၏ မလွမ္းမကမ္း သဲျပင္ေပၚမွာက ကိုကာကိုလာ (Coca Cola) သံဘူး တစ္ဘူး။ အနည္းငယ္ပိန္႐ံႈ႕ေန သည့္ သံဘူးအေဟာင္း။ ေနာက္ ဓာတ္ပံုတစ္ပံုကမူ ကိုရီးယား စကားလံုးမ်ားျဖင့္ ဆုိင္းဘုတ္ခ်ိတ္ ဆြဲထားသည့္ စားေသာက္ဆုိင္ တစ္ဆုိင္။ ကိုရီးယားစကားလံုး  မ်ားၾကားတြင္ ထီးထီးႀကီးေဖာ္ျပ ထားသည့္ စကားလံုးႀကီးက Mc- Donald ဟူသည့္ စကားလံုး။ ေနာက္ဓာတ္ပံုတစ္ပံုကမူတ႐ုတ္ ျပည္ကမဟာတံတုိင္းႀကီး၏ ပံု ျဖစ္ပါသည္။  မဟာတံတုိင္းေပၚ ၌မူ လူတစ္ေယာက္ ႏြားေက်ာင္းသားဦးထုပ္ကိုေဆာင္းကာ စီးကရက္တစ္လိပ္ကို ဖြာေနလ်က္။  ေနာက္ခံအလံုးႀကီးက Marlboro။

ရွင္းပါသည္။ ပိရမစ္ေဘးသို႔ ကိုကာကိုလာေရာက္ရွိလာျခင္း၊ ကိုရီးယားသို႔ မက္ေဒၚနယ္ေရာက္ ရွိလာျခင္း၊ မဟာတံတိုင္းႀကီးအ နီးသို႔ မာလ္ဘို႐ိုေရာက္ရွိလာ ျခင္းစသည့္ စီးပြားေရးနယ္ပယ္ခ်ဲ႕ ထြင္မႈမ်ားပင္ျဖစ္ပါသည္။ 

ယင္းတုိ႔ကို ယဥ္ေက်းမႈနယ္ ခ်ဲ႕၀ါဒဟူေသာ ေခါင္းစဥ္ေအာက္ ၌ ယွဥ္တြဲ၍ျပထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။ 

ဟိုးယခင္က နယ္ခ်ဲ႕ဟုဆို လွ်င္ လက္နက္အင္အား၊ စစ္သည္ အင္အားအျပည့္ျဖင့္ ကိုယ့္ေရ၊ ကိုယ့္ေျမကို က်ဴးေက်ာ္၀င္ေရာက္ သိမ္းပိုက္ကာအုပ္ခ်ဳပ္ၾကသည္ ဟူ၍သာ နားလည္ထားခဲ့ၾကသူတုိ႔ အလန္႔တၾကားျဖင့္ အံ့အားသင့္စရာ ကမၻာ့အခင္းအက်င္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။ 

(ႏွစ္)

ၾသစေၾတးလ်ေန စာေရးဆရာကိုျမင့္သန္း ၫႊန္းသျဖင့္ George  Ritzer ေရးသည့္ မက္ေဒၚနယ္လူ႔ အဖြဲ႕အစည္း (Mc Donaldization of Society) တုိ႔၊ ဟားဗတ္တကၠသိုလ္ ပါေမာကၡ James Watson ေရးသည့္ အေရွ႕အာရွေရာက္ မက္ေဒၚနယ္ (Mc Donald's in East Asia) တုိ႔ကို On Line ေပၚကပင္ ျမည္းစမ္းၾကည့္မိပါသည္။ ယဥ္ေက်းမႈနယ္ခ်ဲ႕ပံုမ်ားကို ေတြ႕ပါသည္။ နယ္ေျမကိုမသိမ္းပိုက္ၾကေတာ့။ စစ္ေရးကိုအသံုးမျပဳေတာ့။ ငါတို႔၀တ္သလို ၀တ္ပါလား။ ငါတို႔ေနသလို ေနပါလား။  ငါတို႔တီးမႈတ္ကခုန္သလို တီးမႈတ္ ကခုန္ပါလား။ ငါတို႔ခ်စ္သလို၊ ငါတို႔မုန္းသလို ခ်စ္ၾကမုန္းၾကပါလား စသည္ျဖင့္ စည္း႐ံုးသိမ္းသြင္းျခင္းသည္ ယဥ္ေက်းမႈနယ္ခ်ဲ႕ျခင္းပင္ျဖစ္ပါသည္။ 

ဤတြင္ အစားအေသာက္ ကိစၥကလည္း ယဥ္ေက်းမႈနယ္ ခ်ဲဲ႕ ျခင္းထဲတြင္ အက်ံဳး၀င္ပါေလသ တဲ့။ 

အေရွ႕အာရွသို႔ မက္ေဒၚ နယ္ေရာက္ရွိျခင္းဟူသည့္ James Watson ၏စာအုပ္ကို သံုးသပ္ ခ်က္ (Review) ေရးသူကိုရီးယား  တကၠသိုလ္ဆရာ ဆင္ျမဴရယ္ ေကာလင္း (Samuel Collins) က သူကိုရီးယားသို႔ ေရာက္စက အေမရိကႏွင့္ ျခားနားပံုမ်ားကိုပါ ထည့္ ေရးပါသည္။ ကိုရီးယားက ေန႔လယ္စာကို ျမန္ျမန္စားသည္။ အေမရိကန္က ေႏွးေႏွးစားသည္။ ကိုရီးယားက အသီးအရြက္စားသည္။ အေမရိကန္က အသား  စားသည္။ ကိုရီးယားက ထမင္း စားသည္။ အေမရိကန္က ေပါင္ မုန္႔စားသည္။ ကြာျခားပါသည္ တဲ့။ ကိုရီးယားတုိ႔သည္ အသီးအ ရြက္မ်ိဳးစံုကို သနပ္လုပ္ကာ ကင္ ခ်ီ (Kimchi) အျဖစ္စားၾကၿပီး အစားအစာသည္ အမ်ိဳးသား လကၡဏာ (National Symbol) ဟု လက္ခံၾကသူမ်ားျဖစ္သျဖင့္  အေနာက္ဆန္လာပါ့မလားဟု ေမးခြန္းထုတ္ထားပါသည္။ 

ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္း (Globalization) ကို အေမရိကန္ ႏိုက္ေဇးရွင္း (Americanization) ဟုဆိုသူေတြ ရွိပါသည္။ တခ်ိဳ႕က မက္ေဒၚနယ္ဒိုက္ေဇးရွင္း  (Mc Donaldi-zation) ဟုပင္ ဆုိပါသည္။ မက္ေဒၚနယ္က အေမရိကန္တို႔စားပံု ေသာက္ပံုကို ကမၻာသို႔ သြတ္သြင္းခဲ့သူမဟုတ္လား။ 

ဆန္ႏွင့္ ငါးစားသူ ဂ်ပန္ေတြ အမဲသားညႇပ္ေပါင္မုန္႔ဟမ္ဘာဂါ စားၾကေလၿပီတဲ့။ ေပါက္စီစားသူ  တ႐ုတ္ေတြ ဟမ္ဘာဂါစားၾကေလၿပီတဲ့။ မန္က်ည္းေဖ်ာ္ရည္၊ ဆီးေဖ်ာ္ရည္ေသာက္သူ ျမန္မာေတြ ပက္စီတုိ႔၊ ကိုကာကိုလာတုိ႔ ေသာက္ၾကေလၿပီတဲ့။ မက္ေဒၚနယ္၏ လက္ရာ။ 

မက္ေဒၚနယ္က ၁၉၇၁ တြင္ ဂ်ပန္၌ စဖြင့္သည္။ ၁၉၉၂ တြင္ ပီကင္း၌ ဖြင့္သည္။ ထုိ႔ေနာက္ တုိင္ေပ၊ ေဟာင္ေကာင္၊ ႐ုရွား၊ ျပင္သစ္၊ အိႏိၵယ၊ ကေနဒါစ သည္။ လူူေတြမက္ေဒၚနယ္ဆုိင္ မ်ား၌ ထိုင္ၾကပါသည္။ အထူးသ ျဖင့္ လူငယ္တို႔က ပို၍ ထုိင္ၾကပါ သည္။ ဟမ္ဘာဂါစား၊ အေအး ေသာက္။ အမ်ိဳးသားလကၡဏာ ေဆာင္သည့္ အစားအစာမ်ားကို မစားၾကေတာ့။ ထို႔အျပင္ ေနပံု ထိုင္ပံုအမူအက်င့္ေတြကပါ အ စားေသာက္ႏွင့္အတူ ေျပာင္းကုန္  ၾကျခင္းျဖစ္သည္ဟု ဆုိပါသည္။ 

တန္းစီရသည္။ ကိုယ္တုိင္ ယူရသည္။ ကိုယ္တုိင္ သယ္ရ သည္။ တစ္ခါတစ္ရံ မတ္တတ္သံုးေဆာင္ရသည္။ ယင္းကုိ ဂ်ပန္မ်ိဳးဆက္ေဟာင္းမ်ားကမူ တိရစၧာန္ အမူအက်င့္ႏွင့္ တစ္တန္းတည္း သေဘာထားသည္ဟု ဆိုပါ သည္။ ထုိ႔အျပင္ မက္ေဒၚနယ္ဆုိင္မ်ားက မီးဖိုခန္းႏွင့္ သန႔္စင္ခန္းမ်ားကုိ က်န္းမာေရးႏွင့္အညီ အ ထူးသန္႔ရွင္းေအာင္ စီစဥ္ေပးထားသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ တုိင္ေပက ေက်ာင္းအုပ္ဆရာႀကီး တစ္ေယာက္က ဟမ္ဘာဂါစားျခင္း ျဖင့္ က်န္းမာေရးႏွင့္ ညီၫြတ္ေသာ အမူအက်င့္ႏွင့္ မွန္ကန္သည့္ ေလာက၀တ္တို႔ကို သင္ယူ ရာေရာက္သည္ဟုပင္ ၫႊန္း ေၾကာင္းဆုိပါသည္။ ထား။ 

မည္သို႔ပင္ဆိုေစကာမူ ယခုအခါ မက္ေဒၚနယ္စားေသာက္ ဆုိင္ႀကီးမ်ားက အေမရိကန္ႏုိင္ငံကို ကိုယ္စားျပဳကာ ကမၻာအႏွံ႔ေျခ ဆန္႔ေနခဲ့ၿပီျဖစ္ပါသည္။ ယင္း ေၾကာင့္ပင္ Globalization ကို Americanization, Mc Donaldization စသည္ျဖင့္ ဆန္း စစ္ေ၀ဖန္ေနၾကျခင္းျဖစ္ပါသည္။

(သံုး)

ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ ၿမိဳ႕ႀကီးျပႀကီးမ်ားကို မဆိုထားႏွင့္ ျမိဳ႕ခပ္ရြယ္ ရြယ္ခပ္ငယ္ငယ္မ်ား၌ပင္ ျမန္မာ  မုန္႔ပဲသေရစာတို႔ ရွားပါးလာပါ သည္။  ၿမိဳ႕ႀကီးေနကေလးတစ္ေယာက္သည္ ျမန္မာမုန္႔အမည္ ကိုမွ မွန္ေအာင္ေခၚတတ္ပါရဲ႕ လားမသိ။ 

ကြယ္လြန္သြားရွာသူ ဆရာမ ႀကီးေဒါက္တာေဒၚျမင့္ျမင့္ခင္က မူ ‘သက္ရွည္က်န္းမာ ျမန္မာ့အစားအစာ’ ဟုဆိုကာ စာတစ္ အုပ္ေရး၍ပင္ ႐ိုးရာအစားအစာ မ်ားဘက္မွ စနစ္တက်ကာကြယ္ တိုက္ခိုက္ခဲ့ဖူးပါသည္။

ကြၽန္ေတာ္ကမူ ယဥ္ေက်းမႈ  နယ္ခ်ဲ႕စနစ္ဆိုသည့္ စကားလံုး ကို ခံစားမိျခင္းျဖစ္ပါသည္။ အစားအေသာက္ခ်င္း တိုက္ခိုက္ၾက သည့္စစ္ပြဲမွာပင္ ကမၻာအရပ္ရပ္ ၌ အက်အ႐ံႈးမ်ားခဲ့ၾကရေလျခင္း။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ကေကာ ဘယ္ ေလာက္အထိမ်ားဆုတ္ခြာေပးခဲ့ ၾကရၿပီးျဖစ္ပါလိမ့္။ 

အလယ္တန္းျပ ဆရာမ ကေလးတစ္ဦးက  တပည့္တစ္ ေယာက္ကို ျမန္မာမုန္႔အမည္ငါး မ်ိဳးရြတ္ျပခိုင္းပါသည္။ တပည့္ က ရြတ္ပါသည္။ ေၾကးအိုးတဲ့။ ေဟာ့ေပါ့တဲ့။ ေဂ်ဒိုးနတ္တဲ့။ ထမင္းလိပ္တ့ဲ။ မုန္႔ဟင္းခါးတဲ့။  မ်က္လံုးျပဴးသြားသည့္ ဆရာမ မုန္႔ဟင္းခါးပါလာမွ ပံုမွန္ျပန္ျဖစ္ သြားပါသည္။ 

ေၾသာ္...မုန္႔ဟင္းခါးကေလး ပါလာလို႔ေတာ္ပါေသးရဲ႕မဟုတ္ ပါလား။     ။

(စာေရးဆရာေမာင္သာခ်ဳိသည္ ကဗ်ာ၊ ၀တၳဳတုိ၊ ခရီးသြား၊ စာေပ၊ လူမႈေရး၊ ပညာေရး၊ စာေပေရးရာ ေဆာင္းပါးမ်ားေရးသားေနသူ ျဖစ္သည္)

7Day Daily webpage ကေန ကူးယူပါတယ္။ ဆဲဗင္းေဒးကို ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။

စေလ ငေနာ့ 



Comments

Popular posts from this blog

ငရဲဆိုတာ ဂျိုနဲ့လား 🖋 ဟံသာဝတီ ဦးဝင်းတင်

ဘာလဲဟဲ့... လူ့ငရဲ (မိတ်ဆက်) 🖋 ဟံသာဝတီ ဦးဝင်းတင်

ပုံစံခွက်ထဲက နိုင်ငံရေးမုန်တိုင်း (၁) 🖋 ဟံသာဝတီ ဦးဝင်းတင်