မနက္ျဖန္အတြက္ စားက်က္႐ွာပံုေတာ္ 🖋 ေမာင္သာခ်ိဳ
မနက္ျဖန္အတြက္ စားက်က္ရွာပံုေတာ္
*****************************
ေမာင္သာခ်ိဳ
7Day Daily
Fri, 2019-06-14 04:28
Issue No. အတြဲ(၁၈)၊ အမွတ္(၁၄)
(တစ္)
ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းရွိ စာအုပ္စာေပ သရဲႀကီးမ်ား၊ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ ဘီလူးႀကီးမ်ား၏ စာမ်က္ႏွာမ်ားေပၚက ၫႊန္းဆိုမႈမ်ား၊ လက္ဖက္ရည္စားပြဲဝိုင္းမ်ားတြင္ မစားရဝခမန္း ေဖာက္သည္ခ်မႈမ်ားေၾကာင့္ ဟာရာရီ (Yuval Noah Harari)၏ ကမၻာေက်ာ္စာအုပ္ကို ဝယ္ျဖစ္ပါသည္။ ၂၁ ရာစုအတြက္ သင္ခန္းစာ ၂၁ ခု (21 Lessons for the 21st Century) ဟူသည့္စာအုပ္။
အခန္းတစ္က နည္းပညာ စိန္ေခၚမႈျဖစ္ၿပီး ေခါင္းစဥ္ငယ္ ကေလးမ်ားခြဲထားရာ ေခါင္းစဥ္ ငယ္တစ္ခုက အလုပ္ (Work) ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေနာက္ ထပ္ခြဲ ထားျပန္သည့္ ေခါင္းစဥ္ငယ္က မင္းအရြယ္ေရာက္တဲ့အခါ အလုပ္ မရွိႏိုင္ဘူးဟူ၍ ျဖစ္ပါသည္။ စာေရးသူက ခရစ္ႏွစ္ ၂၀၅၀ သို႔ ေရာက္သည့္အခါ မည္သို႔ေသာ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းအလုပ္ အကိုင္မ်ိဳးေတြ ရွိေနေလမလဲဆိုသည္ကို သူ မခန္႔မွန္းတတ္ေၾကာင္း ဆိုပါသည္။ နည္းပညာ ထြန္းကားလာမႈသည္ ဒိန္ခ်ဥ္ ထုတ္လုပ္ျခင္းမွသည္ ေယာဂ သင္တန္းပို႔ခ်ျခင္းအထိ လုပ္နည္း လုပ္ဟန္ အေျပာင္းအလဲမ်ားစြာ ကို ျဖစ္ေပၚေစႏိုင္ေၾကာင္း ဆိုပါ သည္။ စက္မႈေတာ္လွန္ေရးက လုပ္ငန္းအေဟာင္းတခ်ိဳ႕ကို ဆြမ္း သြတ္အမွ်ေဝေပးလိုက္ၿပီး လုပ္ငန္းအသစ္တခ်ိဳ႕ကို နာမည္ေပး ကင္ပြန္းတပ္လိုက္ပါသည္။
ဥပမာ ကြၽဲေတြ၊ ႏြားေတြ၊ ထြန္တံုး၊ ထြန္တံေတြ သြား။ ထြန္စက္ေတြ၊ ရိတ္သိမ္းစက္ေတြ၊ ေႁခြေလွ႔စက္ေတြ လာ။ လက္ရက္ကန္းေတြ သြား။ စက္ရက္ကန္းေတြ လာ။ ေမာင္းေထာင္းဆန္ဖြပ္ေတြ သြား။ တန္တစ္ရာ၊ တန္ႏွစ္ရာ ဆန္စက္ႀကီးေတြ လာ။
သို႔ေသာ္ နည္းပညာ တစ္ဟုန္ထိုး ဖြံ႕ၿဖိဳးသြားသည့္ ေခတ္တြင္ လူတို႔ အစားထိုးလုပ္ကိုင္စရာ အလုပ္အကိုင္ရယ္လို႔မွ ေပါေပါမ်ားမ်ား ရွိပါဦးမလားဟု ေဆြးေႏြးထားသည့္ အခန္းျဖစ္ပါသည္။
ဤတြင္ လူထက္ နည္းပညာက သာေၾကာင္း ေဆြးေႏြးထားခ်က္တခ်ိဳ႕မွာ စိတ္ဝင္စားစရာ ေကာင္းပါသည္။
(ႏွစ္)
လူေမာင္းႏွင္သည့္ ကားႏွစ္စီး လမ္းဆံုတစ္ခုတြင္ ဆံုၾကသည္ ဆုိပါစို႔တဲ့။ သူဝင္မလို၊ ကိုယ္ဝင္မလို၊ သူေကြ႕မလို၊ ကိုယ္ေကြ႕မလို၊ သူရပ္မလို၊ ကိုယ္ရပ္မလိုႏွင့္ နားလည္မႈလြဲကာ တိုက္မိေကာင္း တိုက္မိႏိုင္သည္တဲ့။ သို႔ေသာ္ နည္းပညာျဖင့္ ထိန္းခ်ဳပ္ထားသည့္ ေမာင္းသူမဲ့ အလိုအေလ်ာက္ ကားႏွစ္စီး ေတြ႕ၾကသည္ရွိေသာ္ တစ္ခုတည္းေသာ အယ္လ္ဂိုရစ္သမ္ (Algorithm) ၏ ထိန္းခ်ဳပ္မႈ စနစ္ေအာက္တြင္ ရွိေနၾကသျဖင့္ နားလည္မႈလြဲစရာ မလို။ စိတ္ႏွစ္ခြ ျဖစ္စရာမလို။ ဒြိဟျဖစ္စရာမလို။ ယင္းတို႔သည္ လူသားတြင္သာ ရွိတတ္သည့္ စိတ္သေဘာဝမ်ား။ ထို႔ေၾကာင့္ လူမေမာင္းေသာကားျဖစ္၍ တိုက္စရာ အေၾကာင္းမရွိတဲ့။
စာေရးသူက တစ္ႏွစ္တြင္ ယာဥ္အႏၲရာယ္ေၾကာင့္ ေသဆံုး သူ ၁ ဒသမ ၂၅ သန္း ရွိသည္ဟု ဆိုပါသည္။ ယင္းသည္ စစ္ေၾကာင့္၊ ရာဇဝတ္မႈေၾကာင့္၊ အၾကမ္းဖက္ တိုက္ခိုက္မႈေၾကာင့္ ေသဆံုးသူမ်ား၏ ႏွစ္ဆရွိသည္ဟု ဆိုပါ၏။ ယာဥ္မေတာ္တဆမႈမ်ား ၏ ၉၀ ရာခိုင္ႏႈန္း အထက္သည္ လူေၾကာင့္တဲ့။
လူတခ်ိဳ႕ အရက္ေသာက္ၿပီး ကားမာင္းပါေလသတဲ့။ လူတခ်ိဳ႕ ကားေမာင္းေနစဥ္ လက္ကိုင္ဖုန္း ဖြင့္ကာ Message ပို႔ေနပါေလသတဲ့။ လူတခ်ိဳ႕ စတီယာရင္ (Steering wheel) ေပၚ အိပ္ေပ်ာ္ပါေလသတဲ့။ လူတခ်ိဳ႕ လမ္းေပၚတြင္ အာ႐ံုမရွိဘဲ ေန႔လယ္အိပ္မက္ေတြ မက္ေနပါေလသတဲ့။ လူတခ်ိဳ႕ သတ္မွတ္ထားသည့္ အရွိန္ထက္ ပိုေမာင္းပါေလသတဲ့။ ၿခံဳေျပာရေသာ္ လူေၾကာင့္။
The US National Highway Traffic Safety Administration ေခၚ အေမရိကန္အမ်ိဳးသား လမ္းမႀကီးမ်ား လံုၿခံဳေရးဌာနကလည္း လူကိုပဲ အျပစ္ဆိုပါသည္။
သို႔ေသာ္ လူသားယာဥ္ေမာင္းမ်ားကို ေဘးဖယ္ကာ ကြန္ပ်ဴတာ ထိန္းခ်ဳပ္မႈျဖင့္ အလိုအေလ်ာက္ ေမာင္းႏွင္ၾကည့္လိုက္ရာ အႏၲရာယ္ ၉၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ေလ်ာ့က်သြားသည္ဟု ဆိုပါသည္။
ကြန္ပ်ဴတာက အရက္မေသာက္။ ကြန္ပ်ဴတာက Message မပို႔။ ကြန္ပ်ဴတာက အိပ္မငိုက္။ ကြန္ပ်ဴတာက ေတာင္ေတြး၊ ေျမာက္ေတြး မေတြး။ ကြန္ပ်ဴတာက သတ္မွတ္မိုင္ႏႈန္းကို ပိုမေမာင္း။
နည္းပညာ တိုးတက္လာမႈေၾကာင့္ လူသားေနရာတြင္ နည္းပညာကို အစားထိုးလာႏိုင္သျဖင့္ လူတခ်ိဳ႕ အလုပ္မရွိ၊ အကိုင္မရွိ ျဖစ္သြားႏိုင္ေသာ္လည္း နည္းပညာ၏ အားသာခ်က္ကလည္း အမ်ားအျပားဟု ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ပါ သည္။
(သံုး)
ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီးႏိုင္ငံ အနည္းငယ္သို႔ ေရာက္သြားသည့္အခါ နည္းပညာက လူေၾကာင့္ျဖစ္သည့္ ျပႆနာတခ်ိဳ႕ကို ဖယ္ရွားထားႏိုင္ေၾကာင္း ေတြ႕ရပါသည္။
ကားတစ္စီး မိုင္ႏႈန္းပို၍ ေမာင္းႏွင္သြားသည္။ လမ္းေဘးရွိ ကင္မရာက အလိုအေလ်ာက္ ဓာတ္ပံု ႐ိုက္ယူထားလိုက္ကာ နည္းပညာ ကြန္ရက္မ်ားကတစ္ဆင့္ ယာဥ္ထိန္း႐ံုရွိ ကြန္ပ်ဴတာထဲ၌ ေရာက္ရွိမွတ္တမ္းတင္ထား လိုက္သည္။ ထို႔အတူ မီးနီျဖတ္ ေမာင္းသည္။ မ်ဥ္းက်ားျဖတ္ ေမာင္းသည္။ ကင္မရာက မွတ္တမ္းတင္၊ ကြန္ရက္ခ်ိတ္ဆက္ထားမႈက တစ္ဆင့္ ကြန္ပ်ဴတာတြင္းရွိ အခ်က္အလက္သိုမွီးရာသို႔ ေရာက္၊ ကားလိုင္စင္အမွတ္ကိုျဖတ္။
နည္းပညာက အခ်က္အလက္ကိုပဲၾကည့္ကာ ေပါင္း၊ ႏုတ္၊ ေျမႇာက္၊ စား၊ အျဖဴ၊ အမည္း သူ႔ဘာသာသူ ခြဲျခားသတ္မွတ္ပစ္လိုက္သည္။ သူဘယ္သူလဲ၊ သူဘာရာထူးလဲ၊ သူပညာ ဘယ္ေလာက္တတ္သလဲ၊ သူ ဘယ္ေလာက္ခ်မ္းသာသလဲ၊ သူ႔အသိုင္းအဝိုင္းက ဘာေတြလဲ၊ မသိ။ သူ႔ၫႊန္ၾကားခ်က္ (Program) ထဲတြင္ ထည့္သြင္းထားသည့္ အခ်က္အလက္မ်ားအတိုင္း တစ္သေဝမတိမ္း ဆံုးျဖတ္မည္သာ ျဖစ္ပါသည္။
လူသားကဲ့သို႔ ခ်စ္လို႔၊ မုန္းလို႔၊ ေၾကာက္လို႔၊ လန္႔လို႔၊ စိတ္ဆိုးလို႔၊ ေဝဝါးေထြျပားေနလို႔ အလြဲလြဲအမွားမွား ဆံုးျဖတ္တာမ်ိဳး နည္းပညာက မလုပ္။ နည္းပညာက အဂတိတရားေလးပါး ကင္းသည္။
(ေလး)
၁၉ ရာစုတုန္းက အဂၤလန္တြင္ လက္ဒိုက္ (Luddite) လႈပ္ရွားမႈဟူ၍ ေပၚခဲ့ဖူးပါသည္။ အဂၤလိပ္အလုပ္သမားတို႔က ခ်ည္စက္မ်ား၊ သိုးေမြးစက္မ်ားကို ႐ိုက္ႏွက္ဖ်က္ဆီးပစ္သည့္ လႈပ္ရွားမႈ ျဖစ္ပါသည္။ အေၾကာင္းမွာ စက္မ်ား ဝင္ေရာက္လာသျဖင့္ အလုပ္သမား အမ်ားအျပား အလုပ္လက္မဲ့ ျဖစ္ၾကရမည္ကို စိုးရိမ္၍ျဖစ္ပါသည္။
ယခုလည္း နည္းပညာဖြံ႕ၿဖိဳးလာမႈေၾကာင့္ ၂၀၅၀ တြင္ မည္သို႔ေသာ အလုပ္အကိုင္ေတြမ်ား ရွိေနေလမလဲဆိုသည္ကို မွန္းဆမရႏိုင္ေၾကာင္း စာေရးသူက ဆိုပါသည္။ နည္းပညာကို အျပစ္ဆို၍ မရပါတဲ့။ နည္းပညာက လူသားထက္ ပိုေကာင္းသည္မ်ား၊ ပိုသာသည္မ်ား ရွိေနပါသည္တဲ့။ အလုပ္အကိုင္ အေဟာင္းမ်ား ဆိတ္သုဥ္းသြားေသာ္ အလုပ္အကိုင္အသစ္မ်ားကို တီထြင္ႀကံဆ႐ံုသာတဲ့။
ျမန္မာလူငယ္တို႔အေနႏွင့္ မိ႐ိုးဖလာ သမား႐ိုးက် ပညာရွာေဖြမႈပံုစံထဲ၌ ေလွနံဓားထစ္ ရပ္မေနဘဲ အေဝးသို႔ တစ္ေမွ်ာ္တစ္ေခၚ လွမ္းၾကည့္ကာ စားက်က္အသစ္မ်ားကို ရွာေဖြထားသင့့္ခ်ိန္ ေရာက္ၿပီဟု ခံစားမိပါသည္။
(စာေရးဆရာ ေမာင္သာခ်ဳိသည္ ကဗ်ာ၊ ၀တၳဳတုိ၊ ခရီးသြား၊ စာေပ၊ လူမႈေရး၊ ပညာေရး၊ စာေပေရးရာ ေဆာင္းပါးမ်ား ေရးသားေနသူ ျဖစ္သည္)
7Day Daily webpage ကေန ကူးယူပါတယ္။ ဆဲဗင္းေဒးကို ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။ Yuval Noah Harari ရဲ႕ 21 Lessons for the 21st Century စာအုပ္ေဒါင္းလုဒ္လင့္ခ္။ (1.3 MB)
Comments
Post a Comment